Ekstra krevende
Fjellsportinteresserte
Jotunheimen

Ryggtraverser og klatring i Hurrungane

Kunne du tenke deg å spasere på en smal egg tusen meter over dalbunnen nedenfor, overnatte i friluft høyt oppe i fjellet, klatre loddrette fjellvegger og bestige flere alpine 2000-meters topper? Da må du bli med til Hurrungane. Turen starter fra Turtagrø og vi klatrer blant annet opp på Nordre og Store Skagastølstind, samt Søndre Dyrhaugstind.

Antall dager: 5.
Pris:  Kr. 3.450,- inklusive føring, eksklusive overnatting og mat.

Program:

Turen startes og avsluttes på Turtagrø.
Oppmøte: Vi møtes onsdag ettermiddag kl. 20.00, og oppretter teltleir ved Turtagrø hotell.
Avreise: Søndag ettermiddag/kveld.

3 på toppen. Foto: Bjørn Sekkesæter

Turbeskrivelse

Første dag blir en oppvarmingstur, f.eks til Store Austabotntind. Dette er en relativt kort tur, men med tauklatring opp mot toppen. Vi vil antakelig gå med løpende forankring, dvs fortløpende sikring etter hvert som hele taulaget beveger seg oppover.

Paul på ridetur

Den store turen starter fra Turtagrø tidlig på morgenen, går opp til Tindeklubbhytta, og derfra opp på Nordre Skagadølstind som er den første 2000-meters toppen. Herfra følges Skagadølsryggen i berg og dalbane over flere topper; Skagadølsnebbet, Midtre Skagadølstind og Vesle Skagadølstind. Noen steder er det utsatt og luftig, og vi sikrer eller klatrer i tau. Vi legger oss til for natten i skaret mellom Vesle Skagadølstind og Sentraltind på omtrent 2200 moh.

Storen

Etter en god natts søvn (?) legger vi kanskje inn en liten avstikker opp mot Sentraltind, som er en av de mest utilgjengelige toppene i hele Jotunheimen og et fint "samleobjekt".

Deretter snur vi tilbake, og følger overkanten av Slingsbybreen inn i Mohns skar. Herfra setter vi inn toppstøtet mot Store Skagadølstind, i fotsporene til Sir William Cecil Slingsby som erobret dette "ubestigelige fjell" 21. juli 1876. Fra "Storen" tar vi først en lang rapell, og kommer etter hvert under 2000 meters grensen for første gang på over et døgn. Langt der nede kan vi se Skagadølsbu, også kalt "hytta på bandet". Her overnatter vi, enten inne hytta eller utenfor.

Dagen etter beveger vi oss over bandet mot Dyrhaugsryggen, en times gange fra hytta. Her tar vi på oss utstyr og klatrer opp den nær loddrette veggen mot Søndre Dyrhaugstind. Det er 4 taulengder med spennende klatring. Vel oppe følger vi Dyrhaugsryggen over flere 2000 meters topper. Eggen er luftig og smal mange steder, men etter hvert roer landskapet seg, og vi avslutter med en behagelig rusletur ned mot Turtagrø. Turen tar 3 dager. Vi går med lett oppakning og overnatter i friluft under en fjellduk.

Ved upassende vær kan programmet bli lagt om til noe mindre krevende.

Det er 6 deltakere på turen og 2 instruktører/turledere.

Instruktørene er kvalifiserte etter Norsk Fjellsportforum sin Nasjonale standard.

En nærmere beskrivelse av turene kan du finne i f.eks "Klatrefører for Jotunheimen" som kan fås kjøpt i DNT's butikk i Storgata. Her kan du også få kart over området.

Klatrer rød hjelm - ikke til fri bruk, kontakt Anne Nuhus

Forutsetninger for deltakelse

Turene går i over 2000 meters høyde det meste av tiden og kan oppleves krevende så vel fysisk som mentalt. Du må ha noe klatreerfaring for å delta, og bør kunne klatre grad 5 på topptau.

Det er ønskelig at du i forbindelse med påmeldingen redegjør for det erfaringsgrunnlaget du har innen klatring og ferdsel i høyfjellet.

Du må være forberedt på at turleder tar kontakt med deg før avreise for en nærmere samtale. Dersom han/hun ikke finner det tilrådelig at du deltar, vil du kunne bli avvist. Turleder har videre full mulighet til å nekte videre deltakelse underveis, f.eks etter oppvarmingsturen den første dagen. Grunnlaget for nekting kan være manglende fysiske ferdigheter, manglende klatreferdigheter, mangelfullt med klær og utstyr, eller tilsvarende. Hensikten med et såpass strengt opplegg er av hensyn til å kunne avvikle turopplegget på fornuftig og sikker måte.

Dersom du blir avvist før turen starter, vil du få refundert hele turavgiften. Ved avvisning etter at turen har startet vil du ikke få refundert noe.

Aldersgrensen er 18 år.

Praktisk informasjon

Nærmere informasjon vil bli sendt deltakerne før kurset, men her følger noe til å begynne med.

De to første nettene bor vi i telt i gressbakken ovenfor hotellet. De andre nettene skal vi som nevnt sove ute i fjellet.

Mat må du ordne selv, men en av kveldene (onsdag eller torsdag) tar vi en obligatorisk felles middag på hotellet.

Du må selv komme deg til og fra Turtagrø. Det går buss rett forbi. For øvrig vil turleder sjekke om det er mulig å koordinere noe transport.

Av klatreutstyr trenger du å ha med deg klatresele, hjelm og klatresko. Ta gjerne også med deg annet klatreutstyr du måtte ha, særlig dersom det bare er å lempe inn i bilen. Du kan leie sele og hjelm fra oss, men si ifra i god tid før turen. Hvis du må kjøpe klatresko, så ikke kjøp dem for trange. Du bør ha plass til et par tynne ullsokker i skoene uten at det føles ubehagelig.

Videre vil du trenge klær og fullt utstyr for den store turen. Det kan være en kunst å få med seg det man trenger uten at sekken blir for tung. Den bør ikke veie mer enn 10 kg, inkludert klatreutstyr. Her må du ta hensyn til at hver deltaker vil måtte bære med seg en 2-3 kg felles klatre- og turutstyr. Utstyrslisten vil komme senere (på dette nettstedet).

Generelt:

Når du melder deg på denne turen bekrefter du at du har lest og aksepterer vilkårene som er beskrevet i:

For å delta på turer og kurs med DNT Fjellsport Oslo kreves det medlemskap i DNT. Det kan enkelt ordnes her.

Har du spørsmål om turopplegget kan du ringe Kjell Meaas på tlf 90912597, for påmelding og andre administrative spørsmål kontakt DNT Fjellsport Oslo v/ Anne Nyhus Hauge på telefon 22 82 28 00.

Vel møtt!