20.02.2010 - 21.02.2010

Finnmark
Alf Kirkesæther

Seiland - Overnattingstur til Vassbuktvannet

Bli med Turlaget til området ved Vassbuktvannet på Seiland. Vi overnatter i lavvu og telt, fyrer bål, fisker på isen og går tur i området. Oppmøte ved fergeleiet på Klokkarøya lørdag kl 0915.

Vi tar ferga fra Klokkarøy kl 0930 og kjører til Vassbukt. Derfra går vi på ski 3-4 km opp til Vassbuktvatnet. Vi finner en leirplass i skogbeltet ved vannet. Gode muligheter for isfiske på flere av vannene i området. Fine turmuligheter. Hvis været er surt, kan vi trekke inn i Tinnstua for å holde varmen før vi legger oss i lavvu/teltet for natta.

Søndag går ferga tilbake kl 1645 så vi kan bruke dagen til fiske eller en god skitur rundt eller over Eidvågtinden alt etter værforhold og interesser. Påmelding innen 18.02. Turleder Alf Kirkesæther tlf. 915 10 906, alf@ljkadvokat.no

Utgangspunktet er at hver enkelt må planlegge med klær, utstyr, mat og overnatting for seg selv. Gjennom påmelding får vi mulighet til å planlegge felles overnatting, f.eks. i lavvu slik at færre trenger å ta med telt eller lavvu. Vekten av evt. felles lavvu må fordeles på flere, evt. slik at øvrig utstyr fordeles slik at belastningen blir mest mulig lik.

Overnattingstur vinterstid på kysten av Finnmark forutsetter noe turerfaring. Været kan skifte raskt. Man må være forberedt på 15-20 minusgrader om natten. Om dagen kan vind føre til effektiv kulde på minus 30 grader eller mer. Utstyret må derfor være i orden og terrenget krever noe trening på ski. For helt nybegynnere anbefales derfor i første omgang dagsturer med turlaget og så etterhvert overnattingstur om våren når forholdene normalt er mindre krevende.

Se pakketips for skiturer i vinterfjellet. Denne listen er tilpasset overnatting på DNTs hytter. For telturer må det derfor legges til en sovepose for vinterforhold, et godt liggeunderlag, helst kombinert med sau- eller reinskinn eller ett ekstra liggeunderlag. Det er helt nødvendig å ha god nok isolasjon mot bakken for å unngå å fryse i teltet vinterstid. Husk også at all mat vil fryse dersom det er kaldt nok. Brød er derfor kanskje ikke det beste valget. Velg heller en pakke turmat som tilsettes varmt vann, som for eksempel Real Turmat eller "rett i koppen" produkter. I tillegg til nødvendig næring er det også en fordel med varme i kroppen. Planlegg derfor gjerne med varm lunsj i tillegg til varm middag vinterstid. Husk at energiforbruket er vesentlig høyere på en tur som dette, både på grunn av aktiviteten, men også på grunn av at kroppen bruker mye energi på å holde varmen oppe. Du må derfor beregne mer mat enn du spiser en lørdag hjemme i sofaen.