Del | Tilbake | Skriv ut | Tips en venn

Last ned kart over vintermerking 2012

Vinterkart 2012.
På vinteren blir de mest brukte rutene i fjellet i Sør-Norge merket med kvist. Rutene er lagt av erfarne fjellfolk som vet hvor det er trygt og best å gå.

Alle rutene på vinterkartet er merket i påsken fra 31. mars til 9. april 2012. Før og etter påske er det færre åpne hytter og ruter som er merket. Rutene som er merket i et lengre tidsrom finner du i oversikten over merkeperiode (nedenfor). Slå også opp hyttene og rutene på UT.no, eller kontakt din lokale turistforening for mer informasjon om åpningstider og merkeperiode.

Oppdatert per 30.03.2012. Med forbehold om feil eller endringer i kart og datoliste for merkeperiode

Vinterrutene på fjellet er merket med naturkvist. Noen få er merket med bambus- eller plaststikker. Fjellrutene er bare merket deler av vinteren, men noen få er permanentmerket med staker, staur, maling på trær, plastbånd eller på annen måte. Nesten alle skogsløyper er permanentmerket. Merkingen utføres av turistforeningen, hoteller og lokale organisasjoner.

Merk:

• De fleste steder står merkingen til den faller av seg selv, men rutene blir ikke vedlikeholdt etter datoene som er oppgitt. Noen få steder fjernes kvisten etter siste merkedato.
  • Merkinga kan bli forsinket eller falle bort på grunn av vær- og føreforhold som gjør det umulig å få satt ut kvisten.
  • Vær oppmerksom på at ruta inn til en hytte kan være merket uten at hytta er åpen fordi den leder videre til en annen hytte som er åpen.